ورود ثبت نام
جمعه 07 /اردیبهشت/ 1403
سلام میهمان عزیز

تعصب و پلتفرم های رسانه اجتماعی

نویسنده: ناهید اکرمی

در گذشته استمرار زمانی در مجاورت جغرافیایی مبنای ساخت اجتماعی واقعیت بود. بر این اساس جمعی از انسان‎ ها به دلیل مواجه مکرر در طول زمان بر الگویی از مفهوم ‎ها، درک ‎ها و رفتارها توافق می‎ کردند. به‏ تبع آن نظریه ‎های رایج علوم انسانی با پیش ‎فرض استمرار زمانی در مجاورت جغرافیایی شکل گرفتند. امروزه امّا ظهور پلتفرم‎ های رسانه اجتماعی ساختار جامعه‎ های انسانی را دگرگون کرده‎ است. انقلاب پلتفرم‎ های رسانه اجتماعی در علوم انسانی گذر از ساخت اجتماعی واقعیت زمان‎ مند و مکان‎ مند به ساخت اجتماعی واقعیت غیرزمان‎مند و غیرمکان‎مند است. با این‎حال حذف قید زمان و مکان از ساخت اجتماعی واقعیت به ‎معنای یک کاسه شدن تمام جامعه‎ های انسانی نیست. تصور عموم بر این است که پلتفرم ‎های رسانه اجتماعی نوعی فضای آزاد برای تبادل نظر مخاطبان است. 
پلتفرم‎های رسانه اجتماعی از یک سو با حذف قید مکان و زمان امکان همگرایی بیشتر را فراهم می‎ کنند. در پلتفرم‎ های رسانه اجتماعی نمادهای فرهنگی در قالب محتوای قابل ذخیره بدون قید زمان و مکان امکان مشارکت در ساخت اجتماعی واقعیت را برای همگان فراهم می‎‎کنند. پلتفرم‎های رسانه اجتماعی از سوی دیگر با شبکه ‎سازی امکان واگرایی بیشتر را فراهم می‎کنند. کاربران پلتفرم‎های رسانه اجتماعی تمایل بیشتری به قرارگرفتن در شبکه‎ای از نمادهای فرهنگی دارند که با عقاید شخصی آنها همخوانی داشته ‎باشد. در پلتفرم‎های رسانه اجتماعی شبکه ‎سازی بر پایه نمادهای فرهنگی موجب هرچه متعصب ‎تر شدن اعضای شبکه می‏ شود. 
پیشینه پلتفرم‎های رسانه اجتماعی در ایجاد گسست اجتماعی در مورد مقولات فرهنگی مشخص است. پژوهش‎ها نشان می‎دهد رفتار عمومی مخاطبان پلت‏فرم‎های رسانه اجتماعی جذب‎ شدن به شبکه ‎ها پیرامون یک سوژه، همراهی با نظرات اعضای شبکه، حرکت در وادی تعصب و همراهی در انتشار محتوای تعصب ‎آمیز در مورد سوژه است. همگرایی اعضای یک شبکه در واگرایی با اعضای دیگر شبکه‎ها پیرامون یک سوژه موجب گسست اجتماعی خواهد شد. خطر همگرایی در واگرایی وحشت گسست اجتماعی را موجب شده ‎است. احساس خطر از گسست اجتماعی نقطه شروع فعالیت برای تحلیل محتوای پلت‏فرم‎ های رسانه اجتماعی است. برای جلوگیری از گسست اجتماعی باید محتوای پلت‏فرم‎ های رسانه اجتماعی مورد تحلیل قرار گیرد. تحلیل محتوای پلت‏فرم‎های رسانه اجتماعی فرآیند جمع ‎آوری و تحلیل و در صورت نیاز توسعه ابزار مناسب بر اساس محتوای پلت‏فرم‎های رسانه اجتماعی است. این ابزارها توانایی شناسایی روند شکل گیری تعصبات در شبکه و در صورت نیاز انجام اقدام مناسب را در اختیار قرار می دهد.

تعداد بازدید: 129
1