ورود ثبت نام
جمعه 07 /اردیبهشت/ 1403
سلام میهمان عزیز

چرا شناسایی و درک افکار عمومی اهمیت دارد؟

نویسنده: ناهید اکرمی

«افکار عمومی میتواند نهاد های انسانی را تقویت یا تضعیف کند»؛ این جمله ای است که وزیر دارایی لویی شانزدهم، ژاک نکر، در آستانه انقلاب فرانسه در دفتریادداشت خود نوشت. در نتیجه میتوان گفت که اهمیت افکار عمومی از دیرباز بر سیاستمداران و نخبگان پوشیده نبوده است؛ واژه ای که پس از گذشت قرن ها صاحب نظران بر سر تعریف واحدی برای آن اتفاق نظر ندارند و بسیاری مفهوم این واژه را وابسته به تعریف "عموم" میدانند. برخی افکار عمومی را مجموعه ای از نظرات فردی میدانند، برخی آن را دیدگاه های جمعی افراد در یک جامعه میدانند. در این میان دانشمندان علوم سیاسی آن را معادل "اراده ملی" دانسته و جامعه شناسان آن را محصول تعاملات و ارتباطات اجتماعی میدانند که دارای ماهیتی تعاملی، چند بعدی و پیوسته در حال تغییر است. در نتیجه شاید در جامع ترین تعریف میتوان افکار عمومی را شامل عقاید، افکار، نظرات، علایق و باورهای مجموعه ای از افراد دانست که بخشی از جامعه را تشکیل میدهند.

با توجه به تعاریف ذکر شده، شناسایی و درک افکار عمومی برای مدیریت استراتژیک حائز اهمیت است؛ چراکه میتواند هم بر روند مدیریت تاثیر گذاشته و هم از آن تاثیر پذیرد. امروزه گروه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف نیازمند کسب بینشی از نقطه نظرات مردم، ارزش ها، عقاید و نگرش آن ها هستند تا به به مدد آن بتوانند برنامه ای اثربخش به منظور برقراری ارتباطات یکپارچه و تفاهم متقابل با جامعه هدف تدوین کرده و تصمیمات مقتضی را برای رسیدن به اهداف سازمانی خود اتخاذ کنند. در نتیجه، در عصر حاضر، مدیران میبایست افکار عمومی را درک کرده و دیدگاه های موجود در جامعه را پیوسته مورد سنجش قراردهند؛ همچنین درک روند شکل گیری به موقع آنها نیز به شدت حائز اهمیت میباشد. بدین جهت که در صورت افکارسنجی و روند نگاری مطلوب، مدیران میتوانند با استفاده از راهکارهای استراتژیک مدیریت، افکار عمومی را در جهت منافع خود تغییر دهند.

سنجش افکار عمومی در بستر ها و روشهای مختلفی امکان پذیر است اما با توجه به افزایش قدرت ارتباطات از طریق اینترنت و محبوبیت روزافزون پلتفرم های شبکه های اجتماعی به سبب امکان بیان آزادانه عقاید و نظرات، مناسب ترین بستر شناسایی و رصد افکار عمومی را میتوان همین پل های ارتباطی بین افراد جامعه دانست که تاثیر به سزایی در بوجود آمدن، رشد و تعمیم افکار به عموم دارند. در نتیجه، تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از این پلتفرم ها و استناد به آنها میتواند به مراتب مورد اعتماد تر از نتایج نظر سنجی هایی باشند که در انتخابات آمریکا در سال 2016 و انتخابات کره جنوبی در سال2020 در پیش بینی عاجز بودند.

تعداد بازدید: 200
1